Yemek Sepeti`nin Hikayesi - Nevzat Aydın Yemek Sepeti İle Neyi Başardı? Yemek Sepeti Kime Satıldı?


Eskiden karnımız acıktığında eğer dışarıdan sipariş vereceksek yaptığımız şey buzdolabına gidip üstündeki magnetleri incelemek, ve canımızın ne çektiğini karar . verdikten sonra magnetin üzerindeki. telefon numarasını çevirmekti Fakat hayatımıza dijital girdikten sonra 0-1 girdikten sonra Yemek Sepeti diye bir platform bizim bu davranışınızı tamamen değiştirdi Markaların Hikayeleri’nde bugün Yemek.

Sepeti’nin hikayesine bakıyoruz Yemek Sepeti dendiğinde herkesin aklına ilk olarak o isim geliyor: Nevzat Aydın Kendisi Yemek Sepeti’nin kurucusu olarak, biliniyor Evet bu doğru Yemek Sepeti’nin kurucusu Nevzat Aydın ama, kısmen doğru çünkü tek. kurucu kendisi değil Kendisi ile birlikte üç arkadaşı daha var Yani toplamda dört kurucular Fikrin asıl sahibi ise.

Nevzat Aydın Biz de hikâyemize ilk olarak Nevzat Aydın`la başlayalım Nevzat Aydın 1999 yılında Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar, Mühendisliği Bölümü’nden mezun oluyor Mezuniyetinin, hemen, ardından Silikon Vadisi’ne gidiyor University of San Francisco’da İşletme Master’ına, başlıyor ve. bir. senenin sonunda okulunu yarıda bırakıp Türkiye`ye dönüş yapıyor Türkiye`ye dönüş yapmasında bir amacı var diyor ki Türkiye`de insanların online .

Olarak yemek siparişi verebileceği bir platformu hayata geçireceğim Bunu dünyada ilk uygulayan kişi ilk düşünen kişi Nevzat Aydın, değil Zaten kendisi de röportajlarında bunu dile getiriyor Fakat Nevzat Aydın bu modeli bilinen modeli farklılaştırıyor biraz daha şekillendiriyor . ve kullanıcıya bu şekilde sunuyor bunu Kurmuş olduğu iş modelinde kullanıcılardan yani, sipariş verenlerden herhangi bir ücret komisyon alınmıyor.

Komisyonlar restoranlardan alınıyor Başarılı bir teslimat kusursuz bir müşteri deneyimi olmazsa olmaz kriter, ve, farklı yaptığı işlerden bir tanesi de kredi kartı haricinde nakit ödeme, imkanı sunması, O dönem insanlar zaten internet üzerinden bir şey alma alışkanlığına sahip değil Sahip olsalar bile kredi kartı kullanma noktasında tedirginlik yaşayabilirler , O dönemlerde müşterilerinin sipariş verme noktasında bu kadar belirleyici olabilecek.

bir unsuru daha iyi yönetebilmek için nakit ödeme seçeneğini de platform da sunuyor Şirketi 2000 yılında kuruyorlar Pek çok Start Up’ta, olduğu, gibi küçük bir ofisleri var 40 metrekarelik bir ofiste projeyi hayata geçiriyorlar Yemek, Sepetinin. bir diğer kurucu ortağıysa Melih Ödemiş , Melih Ödemiş Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği`nden, mezun olmuş ve arkadaşları ile birlikte Yemek Sepeti’ ni kurmak.

Için Citibank’daki işinden ayrılıyor Üçüncü kurucu ortak Gökhan Akan O da Boğaziçi Üniversitesi İşletme Mühendisliği’nden, mezun Dolayısıyla finans, işleri de, ona veriliyor, Nevzat Aydın ve Melih Ödemiş’le de Boğaziçi Üniversitesi`nden tanışıyor. zaten Son ismimiz de. Cem Nufusi Cem. Nüfusi de iletişim becerileri ile takımdaki bilinen kişi ona da iletişim becerilerinden ötürü, restoranlarla iletişim.

Kurma ve onları Yemek Sepeti ağına dahil etme görevi veriliyor 2001 yılının Ocak ayında canlıya geçiyorlar Yani Yemek Sepeticom’u açıyorlar ve ilk gün sonunda üç adet sipariş alıyorlar Henüz ilk aylarındayken Türkiye`nin o dönem, önemli gruplarından holding gruplarından biri olan Uzan Grubu Yemek Sepeti’ne teklif götürüyor Fakat bu ortaklık teklifini ekip geri çeviriyor ve, belki de bugün hala Yemek Sepeti’nin yaşamasını.

Sağlayan bir karar oluyor Çünkü bildiğiniz gibi ilerleyen yıllarda Türkiyede Uzan Grubu için işler hiç iyi gitmedi Bu arada Uzan Grubu demişken Cem Uzan`ın Türkiye’de özel televizyonculuğu nasıl hayata geçirdiğini anlattığı Star TV`nin öyküsünü ele. aldığım bir videom daha. var. Ona da, yukarıdan erişebilirsiniz Tekrar Yemek Sepeti’ne dönelim? Günde üç adet olan sipariş sayısı ilk yıl sonunda günde 150’ye yükseliyor O.

Dönem restoranların çoğu internet kullanmadığı için ofise gelen siparişler faksla restoranlara iletiliyor Bu arada Yemek Sepeti’nin kuruluşu muazzam derecede kötü bir döneme denk gelmiş , Yani en olmayacak dönemlerden yıllardan, bir tanesi Bunun sebeplerine bakacak olursak birincisi Türkiye`de çok çok ciddi. boyutlarda. bir ekonomik kriz etkin bir diğer kriz ise dünya genelinde internet şirketlerini kasıp kavuran, Nasdaq Borsası’nı çökerten bugün dünyanın en.

Büyük şirketlerinden biri olan Amazon’un o dönem % 90-95 seviyelerinde borsada değer kaybetmesine sebep olan “com” krizi Yani kısacası makro ekonomik anlamda hem Türkiye`de işler kötü gidiyor hem de dünyada internet şirketleri için işler kötü gidiyor Ayrıca yaşadıkları tek sorun makroekonomik riskler değil şirket özelinde kendi işleriyle alakalı problemler var Bunlardan bir tanesi Türkiye`deki internet penetrasyonu internet kullanım oranı o dönem, %35 seviyelerinde.

Türkiye`de genişbant bağlantı yok Hızlı bir şekilde internete erişim yok Çevirmeli bağlantı yani dial-up bağlantı kullanılıyor Neticede Yemek Sepeti bir internet şirketi bu kadar düşük penetrasyon olması onlar açısından olumsuz Tüm saydığım, olumsuz unsurlar Yemek Sepetinin 5-6 sene boyunca kar edememesine sebep oluyor Fakat, 2005-2006 yıllarında ADSL’in hayatımıza girmesiyle internet, hızlarının artmasıyla .

Yemek Sepeti için çok ciddi bir kırılma yaşanmış oluyor Bunun da etkisiyle 2007 yılında günlük sipariş sayısı on binlere erişiyor Yemek Sepeti ilk yatırımını ise, 2008 yılında European Founders Fund’dan alıyor Şimdi ilk. yükseliş. dalgası ADSL’in. hayatımıza girmesiyle oldu, dedik . Yemek Sepetinin ikinci yükseliş, dalgası 2010-2011 yıllarında oluyor ikinci dalgaya sebebiyet veren şey 2010 yılından sonra.

Insanların artık internet üzerinden bir şey alma alışkanlığı elde etmiş olması 2010 yılının sonuna geldiğimizde ise günlük sipariş ortalama 30000 düzeylerinde ve Yemek Sepeti’nin 900000 üyesi var 2011’in Kasım`ında ortaklardan Cem Nufusi hisselerini satıyor. ve şirketten ayrılıyor Kendisini iş dünyasından soyutlayıp tamamen dünyayı, gezeceği farklı deneyimler yaşayacağı bir hayata atıyor kendini Yemek Sepeti ise büyümeye devam ediyor 2012 yılında General Atlantic’ten 44000000 $ yatırım alıyor 2013’de Ortadoğu`da Katar Suudi Arabistan ve Lübnan gibi pazarlara giriyor. Yemek Sepeti Yunanistan`daki online sipariş platformunu da satın alıyor , Bu, arada 2010 da aslında Rusya’ya açılmıştı ama Rusya`daki operasyonların 2012 yılında sonlandırdı , 2013 yılının Kasım verilerine baktığımızda 2200000 kayıtlı üye 10000’in üzerinde restoran ve. günde 60000 seviyelerinde sipariş var 2014 yılında bir yemek, platformu olan.

ve yemek tarifi platformu olan yemekcom’u hayata geçiriyorlar Bundan diğer videolar da bahsetmiştik Özellikle internet şirketleri vermiş oldukları hizmet ve yaptıkları işlerle alakalı blogları portalları hayata geçiriyorlar ve böylece daha geniş kitlelere erişme imkanına ulaşıyor Ve geldik 2015, yılının Mayıs ayına Yemek Sepeti, tarihi açısından önemli bir dönüm noktası , Yemek Sepeti ile.

Aynı işi yapan ve Almanya`da operasyonlarına başlayan dünya çapında yayılmaya faaliyetleri yürüten Delivery Hero 589000000 $, karşılığında Yemek Sepeti’ni satın alıyor, O günkü kur değeriyle 1596000000 Lira değer demek Böylece Yemek Sepeti Türkiye`nin. ilk milyar liralık internet şirketi oluyor Yemek Sepeti’nin rekorunu Çinlilere satılan Trendyol kırmıştı Trendyol’un rekorunuysa Zynga’ya satılan Peak Games kırdı .

Eğer Trendyolun Peak Game s’in de hikayelerinin nasıl geliştiğini nasıl büyüdüklerini nasıl satın alındıklarını öğrenmek istiyorsanız onlarla alakalı videolara da yine yukarıdan veya kanalından erişebilirsiniz Nevzat Aydın şirket satıldıktan sonra elde edilen. gelirin 27000000 dolarını, çalışanlara. dağıtıyor. 140 kişiye dağıtılıyor. bu para Bu paranın içerisinde milyon dolar seviyesinde alınan para da, var 5000 lira seviyesinde alınan para da var Yani herkese eşit dağıtılmıyor. bu para Şimdi bu satışla alakalı, ve Delivery Hero ile alakalı birkaç, şey daha söyleyeyim Delivery Hero 2011 yılında kurulmuş yani Yemek Sepetinden 10-11 yıl sonra hayata geçen bir şirket Yemek Sepetini gelip satın aldı ve aynı sektörde faaliyet gösteriyorlar Belki de kurucularının çıkış noktası Yemek Sepeti bunu bilmiyoruz Bu bize doğru yatırımlar alabilmenin doğru şekilde büyüyebilmek için dünya çapında .

Fonlardan yatırım alabilmenin ne derece önemli olduğunu ispatlıyor Bu durum bizi 2000-2001 yıllarında pazara giren çok zor koşullarda ayakta kalmayı başaran muazzam büyümeler yakalayan bir Türk şirketi aynı sektörde 2010 yılında giren. ve belki doğru, hamlelerle daha çok büyüyen bir Alman şirketi tarafından satın alınıyor Yemek Sepetinin yakaladığı şey tabii ki çok büyük bir başarı ama eğer Yemek , Sepeti doğru yatırımları alabilseydi bu şirketten çok daha fazla büyüyüp belki o şirketi. bile satın alabilecek, hale gelebilirdi Bir Türk şirketi olmanın, bazen böyle handikapları da olabiliyor dünyadan yatırım çekmek anlamında Nevzat Aydın da Berfu Güven’in Arka Koltuk programında yaptığı söyleşide buna değiniyor Eğer biz 2008-2010 yılları arasında. daha çok yatırım alabilseydik 3-4 milyar dolarlık bir şirket olabilirdik diyor , Hatta bir dönem 6.

Firma ile aynı anda görüştüklerini ama 17-25 Aralık süreçleri yaşanınca dövizle kurlarda ciddi hareketler yaşanınca Türkiye`de yatırımcıların güveni azalınca bu süreçten vazgeçildiğini bu sürecin olumlu sonuçlanmadığını dile getiriyor İşte, Yemek Sepetinin yaşadığı bu durum dış. yatırımcılar. gözünde yabancı yatırımcılar gözünde bir ülkedeki ekonomik istikrarınekonomideki şeffaflığın ne derece önemli olduğunu bize gösteriyor Eğer çok daha güvenilir bir ekonomimiz olsaydı çok daha stabil bir ekonomimiz olsaydı çok daha şeffaf olsaydı Türkiye`de her şey yabancı yatırımcılar çok daha. güvenli bir şekilde. ülkemize gelip şirketlere yatırım, yapabilirlerdi Bu şekilde şirketlerimiz erken aşamalarda satılmak yerine çok, daha büyük değerlere , ulaştıklarında. satılabilir veya satılmak yerine büyümeye devam edebilirlerdi Bu arada, satılmasına rağmen bildiğiniz gibi şirket, hala Nevzat Aydın`a. emanet , Şirketin. CEO’su Nevzat Aydın kendisi ayrıca bir zagor sevdalısı ve. trabzonspor taraftarı Hatta bir dönem Trabzonspor’un başkan yardımcılığını da yaptı İsterseniz biraz, da Yemek Sepeti, ile alakalı bazı istatistiklere bakalım Yemek. Sepeti yıllık olarak çeşitli dikkat çekici istatistikler yayınlıyor, Yemek Sepeti’nin yayınlamış olduğu bu istatistiklere, göre 2020 yılında en çok. sipariş verilen ürünler: Döner Lahmacun ve Adana Oran olarak en, çok artış gösteren sipariş, ise Sebze Yemeği Döner ve Kahve siparişi En çok yoğunluk Cuma günleri yaşanıyormuş En yoğun saatlerde 19-20 , 2020 yılında kullanıcılara sunulan indirimler neticesinde kullanıcıların cebinde 395000000, lira kalmış İzmir`deki bir restoran bir gün içerisinde 1907 sipariş alarak rekor kırmış, 2020’nin, en çok sipariş veren kullanıcı ise 1548 sipariş vermiş En yüksek sepet tutarı 4600 TL Tek seferde, en çok sipariş, verilen ürün, ise 300 adetle lahmacun 2020’ de Yemek Sepeti`nde 32437 restoran katılmış ve platform 5300000 yeni üye kazanarak toplam üye sayısını 19 milyona çıkarmış Gelelim bu muhteşem başarı hikayesinin ardından benim son sözümü Yemek Sepeti hikayesinde benim, dikkatimi çeken nokta şu.

Tıpkı Apple’da olduğu gibi dünyanın büyük şirketlerinde olduğu gibi Yemek Sepeti’nin başarısında etkili olan bir, nokta var Aslında yaptıkları şey kullanıcının alışkanlıklarını tüketici davranışlarını değiştirmek Bugün dünyada bunu en iyi başarabilen şirket bence, Apple 2007’de Steve Jobs’un iPhone`u hayatımıza sokmasıyla beraber teknoloji dünyasında her şey, değişti , Bunun detaylarını öğrenmek, isterseniz Apple`ın Hikayesi’ni attığım videoyaya .

Da üstten erişebilirsiniz Steve Jobs’un iPhone`u pazara sunması en başta bütün telefon pazarını da değiştirdi Telefonlara yüklenen misyonlar görevler tamamıyla değişmiş oldu Hayatımıza pek çok uygulama, girdi Şu anda Android Market`te Appstore’da milyonlarca uygulama var ve bu. uygulamalar bizim hayatımızı inanılmaz derecede kolaylaştırdı Telefonlar yanımızda taşıdığımız birer kameraya dönüştü ve tüm bu söylediklerimin , dışında çok.

çok daha fazlası Yani Steve Jobs yapmış olduğu hamlelerle birlikte hepimizin telefon denilen ve sadece, konuşmaya yarayan, o alete bakış açısını değiştirdi Bizim tüketim davranışlarımızı kullanıcı davranışlarımızı baştan tanımladı İşte Nevzat Aydın ve arkadaşları da Yemeksepeti`nde. yemek siparişi verme noktasında aynı tutumu sergiledi Steve Jobs’un, telefonlar için yaptığı şeyi tüketicilerin davranışını değiştirme konusunu Yemek Sepeti yemek siparişi konusunda yaptı ve hayatımızdan telefonla bir restoranı arayıp sipariş verme olayını. neredeyse tamamen, çıkardı Yaptıkları şey hiç kolay bir şey değil Yani kullanıcı davranışlarını değiştirme olayı hangi alanda çalışan şirket olursanız olun çok zor bir şey , Ama bunu başardığınızda hem Apple örneğinde hem Yemek Sepeti örneğinde Hem de farklı alanlarda farklı sektörlerde dünyada görebileceğiniz pek, çok, şirkette olduğu gibi çok çok büyük başarılar için temel teşkil ediyor Yani. kullanıcı davranışını değiştirerek yakalayacağız başarı limitsiz bir başarı. Yemek Sepeti nil Hikayesi de burada bitti Gelecek videomda başka bir hikaye ile görüşürüz Hoşça kalın --------------------------------------------------------------------------------

Yorumlar